Soundreaming to intermedialny projekt, którego autorami jest polski duet artystyczny Jacek Doroszenko, odpowiadający za muzykę i działania dźwiękowe oraz Ewa Doroszenko, autorka prac graficznych i warstwy wizualnej projektu. Pierwszy album z serii Soundreaming został wydany przez wydawnictwo Audiobulb z Wielkiej Brytanii i bardzo dobrze przyjęty przez międzynarodową krytykę oraz słuchaczy.
Fundacja Art Connections, partner strategiczny projektu, przedstawia drugi album z serii Soundreaming, którego autorem jest Jacek Doroszenko: „Soundreaming Volume 2: Overlooked Horizons”. Na albumie znalazł się również drugi krążek pt. „Soundreaming Compilation”, w którym udział wzięli: Ewa Doroszenko, Anna Zaradny, Yann Novak, Autistici, Zenial, Ampscent, Giulio Aldinucci, Grzegorz Doroszenko, Chris Hernandez i Robert Worby.
Głuchy telefon? Autopojetyczna pętla feedbacku? Ćwiczenia z zapośredniczonej pamięci? Cykl hydrologiczny przełożony na obieg audialnych doświadczeń w kulturze?
W muzyce i sztuce dźwięku miejsca i przestrzenie najczęściej postrzegane są przez pryzmat akustyki lub fonograficznie pochwyconych obiektów dźwiękowych, zestawianych następnie w kompozycje fieldrecordingowe lub „soundscape compositions”. Możemy jednak znaleźć również bardziej abstrakcyjne, postkonceptualne podejścia. Do tego właśnie nurtu należą oba wydawnictwa Soundreaming Jacka Doroszenko. Soundreaming a więc z jednej strony dźwiękowe sny, ale z drugiej – dźwięki rozwiercone, rodzaj snu utkanego z materiału dźwiękowego, który został poddany radykalnym obróbkom. Materiał dźwiękowy powstał poprzez pętlę wzajemnych artystycznych translacji duetu artystycznego Jacka i Ewy Doroszenko – najpierw rejestrowane są wstępne materiały dźwiękowe (nagrania terenowe, ale nie tylko), w kolejnym kroku powstają prace graficzne, które następnie są reinterpretowane jako partytury.
Czym jest Soundreaming?
Z pewnością jest to kolażowa narracja wokół brzmień miejsca nieistniejącego, zawieszonego pomiędzy nagraniami terenowymi zrealizowanymi w ramach pobytu Artist-in-Residence w Linzu, różnymi sposobami ich indywidualnej percepcji i mediatyzacji. Poszczególne utwory to audialne po-widoki miejsc, czy też może ich po-słuchy (a to przecież dwie różne sprawy), może należałoby o nich myśleć jako kompozycjach post-terenowych. Tym razem sieć zapośredniczeń i reinterpretacji rozrasta się jeszcze bardziej poprzez zaproszenie wybranych artystów, którzy poddali materiał dostarczony przez Jacka własnej obróbce. Sieci dialogu, odniesień i rezonansów rosną, pęcznieją, nawarstwiają się, fałdują.
Zaglądam do Słownika miejsc wyobrażonych Alberto Manguela i Gianniego Guadalupiego – czy Soundreaming zaprasza nas na Wyspę Snów Lukana? Z pewnością nie do Państwa Snu Alfreda Kubina... A może jednak do Tekli z Niewidzialnych miast Calvino – miasta ciągłej niekończącej się budowy, przekształceń i rozwierceń?
tekst: Antoni Michnik
Jacek Doroszenko – Soundreaming Volume 2 / press release
- kompozycje, wykonanie i produkcja, Overlooked Horizons: Jacek Doroszenko
- kompozycje, wykonanie i produkcja, Soundreaming Compilation: zaproszeni artyści
- głos, Away From Home Yet Feeling at Home Everywhere: Chris Hernandez
- wydawnictwo: Requiem Records
- mastering: Jacek Doroszenko
- voiceover & proofreading: Chris Hernandez
- tekst w książce: Antoni Michnik
- strona projektu: soundreaming.org
- prace graficzne: Ewa Doroszenko
- projekt okładki: Pineum
- premiera: Czerwiec 2024