
Environmental Practice: Resin Arpeggio
Prezentujemy nowy projekt muzyczny, którego autorem jest Jacek Doroszenko, polski artysta intermedialny. Fundacja Art Connections wsparła produkcję albumu zrealizowanego we współpracy z Ústí nad Labem House of Arts oraz brytyjskiego wydawnictwa muzycznego Audiobulb. Album zawiera kompozycje przygotowane na bazie nagrań z chemicznej fabryki Spolchemie w Ústí nad Labem, w Czechach.
Gdzieś pomiędzy szumem równoległych rur a niedostępnymi laboratoriami fabryki chemicznej dysonansowe akordy cieczy i maszyn rozbrzmiewają bez końca. Przestrzeń, w której rezonują te dźwiękowe plamy, powoduje pogłos i interferencję zwielokrotnionych tonów. W tej nasyconej kompozycji to sama przestrzeń emituje dźwięki, odbijając je i odtwarzając ponownie, tak jakby próbowała wykonać arpeggio. Momentami te arpeggia łączą się w dźwiękową masę i potęgują ciśnienie akustyczne chemicznej przestrzeni. Wytwarzana tu żywica ma charakter dźwiękowego kleju, poruszającego się jakby w zwolnionym tempie i wypełniającego naczynie za naczyniem. Związki nieorganiczne wykazują szereg właściwości wiążących, podobnie jak kompozycja dźwiękowa, w której poszczególne frazy połączone są niewidzialnymi włóknami.
- Kompozycje i produkcja: Jacek Doroszenko
- Premiera: 15 lutego 2025
- Kuratorka: Adéla Machová
- Nagrania terenowe: Jana Krtička
- Wydawnictwo: Audiobulb Records, UK
- Prace graficzne: Ewa Doroszenko
- Projekt: Pineum studio
- Partner: Fundacja Art Connections
Ludzie i ich dzieła są częścią natury, ale wraz z rozwojem cywilizacji nasz gatunek opanował sztukę kopiowania procesów zachodzących w środowisku naturalnym, przez co nasz wkład w materię jest w dużej mierze syntetyczny. Aleatoryczny w swojej strukturze i powtarzalny w narracji, Environmental Practice: Resin Arpeggio to także przewrotne nawiązanie do dziedziny praktyk środowiskowych, czyli zestawu procedur mających na celu analizowanie, kontrolowanie i zmniejszanie wpływu działań, produktów i usług na środowisko. Całe doświadczenie ma charakter dźwiękowego spaceru po niedostępnych pomieszczeniach, w których zachodzą procesy łączenia elementów i ich przetwarzania. Słuchacz jest tu prowadzony ścieżką doznań dźwiękowych, czasem abstrakcyjnych, a innym razem bardziej kojarzonych z językiem muzycznym.
Twórczość artystyczna Jacka Doroszenko koncentruje się na relacji między dźwiękiem a przestrzenią, uchwyceniu unikalnej tożsamości dźwiękowej lub audiowizualnej różnych środowisk, w których się poruszamy i funkcjonujemy. Ścieżka dźwiękowa w jego pracach odnosi się do charakterystyki miejsca. Elementy dźwiękowe fabryki chemicznej Spolchemie w Ústí nad Labem posłużyły jako podstawa nowej pracy zrealizowanej do Galerii 3, Ústí nad Labem House of Arts, z zamiarem badania zmienności i możliwej złożoności ekosystemu dźwiękowego tego miejsca. Kompozycje dźwiękowe uwypuklają unikalne właściwości otoczenia dźwiękowego, w którym kontrolowana przez człowieka produkcja miesza się z elementami naturalnymi.